26 October 2011

Gua Batu Maloi

Assalamualaikum. Apa kabar kah anda semua?
Em, saya na bercerita panjang harinie.
So, gi amek keropok, air coke or pepsi and anything la.
Sbb yg aku cerita nie sngat panjang and bole buat orang pening.
Haha. Let's start.

Pada pagi 22 Oktober 2011, hari bermulanya camping di tempat yg tertera namanya as tittle.
Pagi tu tk mcm hari camping yg selalu aku lalui, sbb pagi tu sungguh tenang. Selalu pagi camping mesti kelam kabut, tp kali nie nothing bad happens. Jam tunjuk tepat pukul 0700, saya sudah pun sampai di sekola. Dan kabanyakkan pelaja semuanya belum sampai. Just aku dan adik ku Nur Fazliana and beberapa orang pelaja lelaki. Seorang demi seorang hadir dgn membawa beg yg kecil tp banyak. Masa tu, aku da mula risau na bwk keluar beg aku yg satu and besar tu. Then KRS girls sapa aku 'BESARNYA BEG KAK ANA!!!' Pergh, i was like -.-'' Mom, i wanna go back home.
Skip, ckgu pun smpai 0745 or sumting, then ckgu Suhainiza turun dari kereta ckgu Afifah, i was like 'Aik, dia pun ad?' plus terkejut but tk tunjuk just relax. Haha. KRS girls gi tolong ckgu, aku tk sbb aku plg tua kat sana with Tehaa (my camp-mate), mcm mcm 'jajan' keluar dari bonet kereta ckgu., and dia org pass kat aku.
Then, bas pun sampai, beg suh pakcik bas yg masukkan, ckgu suh beratur before masuk, and ladies dipersilakan masuk terlebih dahulu. Apalagi, duk belakang sekali lah! Muahaha.
Dlm perjalanan bising je, mcm mcm cerita keluar, nyanyi lagu korea, borak/gosip psl korea. Mcm mcm la. Bas berhenti kat Petronas utk pelaja beli makanan or buang air and anything la. Kita org masuk beli makanan, nmpk Zubaidi order waffle, aku suh dia beli utk aku flavor chocolate and peanut butter aku na byr then nmpk ckgu Sue, takkan aku na blah mcm tu je, tegur la ckgu, ckp 'aik cikgu, sikit nye ckgu beli!' Sekali tgk dia bwk keluar duit RM6 je. Aku blah lepas cikgu ckp duit tertinggal. Em, cian ckgu saya.
Skip, smpai kat Gua Batu Maloi just kat pintu gerbang, tempat camp 3oometer dalam dari pintu gerbang tu. Aku bwk la beg aku yg lebih dari 10kilogram tu plus beg plastik yg ad 'jajan' dan beg ckgi afifah yg ad laptop. Jalan dlm group, Aku, Haziq Rozman, Amree Karim, Aien and Batrisya (form1 and not KRS girl), ckgu kami CIK SUHAINIZA BARI. ^^
Tgh jalan2 tu, borak2 la dgn cikgu Sue dlm keadaan yg sngt berdebar sbb aku takut mulut aku keluarkan kata2 yg bole mengguris hati ckgu. Aku takut sbb aku oenah buat dlu. Perkara tu biarlah aku sorang je yg tahu. Smpai tempat je, terus baling beg sbb berat gilaaaaa!!! Then berkenalan plk dgn ranger2 kat sana, Uncle Nazri, Pak Lang, Kak Fiza, Kak Ain, Abg Ujang, Abg Apai, Abg Econsave and ramai lagi la. Haha.
After that, gi dirikan khemah, aku dgn Teha satu khemah, so, budak yg satu khemah dgn aku tkde hal la sbb da ad PRO-PRO. Haha.
Program water confident pun bermula selepas makan. Aku nie da la tk reti berenang sbb tu aku takut lemas. Actually, just belaja cara terapung je. Air kat situ sumpah sejuk, baru 5saat masuk, da menggigil. Aku tk tipu, if tk prcaya pergilah sana, masuk dlm sungai dia tu sbb kat situlah kita org belaja terapung. Lepas, segment tu, ad FREE ZONE, apalagi, da seronok main air punya pasal langsung tknk keluar and main bola baling dlm air. Best sngat sbb ckgu Diana and ckgu Dalila join. Haha. Pastu,aku buat game kereta api dlm air. Pak Lang nmpk , aku da malu. Haih, tunggu lah jup lagi.
Jam 1830 kami gi mandi, siap tuk sembahyang maghrib and isyak. Lepas tu ad segment, 'tak kenal maka tak.....' kat situ kita org kene bg komen psl program yg kita org da buat tu sorang demi dorang. Smpai je kat aku, Pak Lang serang aku ckp 'Haaa! Dia nie yg buat kereta api dlm air tu. Okay, pak lang baru tau.' Dah kene gelak, padan muka aku. Muahaha.
Jam 2200 ad game BLIND TRAIL (mata anda dibutakan didalam hutan pd waktu malam), semua tgh gementar, takut and excited. Aku jalan dlm keadaan mata buta, gelap, dan petunjuk aku cuma tali. Masa tu, mcm mcm terjadi kat aku, kene kacau, dgr sumting yg tk patut di dgr, jatuh tergolek, tertonggeng, tersungkur, jalan dlm air sungai yg sejuk and mcm mcm lagi. Berbagai halangan yg dapat aku tempuh dlm blind trail tu. Aku bangga dgn diri aku sendiri.
Setelah semua berkumpul, pak lang buat satu part nie, yg menyentuh psl mak ayah. Aku nie jenis sensitif so dlm kalangan pelaja kat situ, aku lah org plg cepat gugurkan air mata. Kemudian, baru yg lain lain. Mlm tu tidur dlm keadaan yg sejuk, menggigil-gigil. Pukul 1-3 tidur, pukul 3 pagi tu aku da tk tahan sejuk so asyik terbangun bangun je. Oh yg satu khemah tu ad 5 lima org iaitu aku , Teha, adik Mia, adik Fazliana, adik Afieqah. Tempat tidur sempit, main panas la kan tp ini tidak, makin sejuk adalah.
Jam 0500 Kak Ain punya suara kedengaran mengejut kami utk sembahyang subuh bersama.Aku tk dpt bukak mata, so aku stay kat khemah dgn 4 org adik nie sbb teha gi solat. Jam 0630 peserta kene bersiap kat tmpat berkumpul sbb pagi tu ad jogging smbil menghirup udara yg berbau taik lembu. Lari punya lari smpai kat tampat mula td, buat exercise sejukkan badan. First Zubai and Luqman buat, dia org buat main main. Pastu ckgu Sue sambung. Menghadap dia, muka dia putih je mcm kakak aku. Tgk muka dia aku mesti teringat kat akak aku sbb ramai kata muka dia sebijik mcm akak aku. Then gi sarapan nasi goreng. Ckgu pesan makan bnyk cikit sbb nt gi masuk gua. Lepas sarapan rest sekejap.
0900 berkumpul kat tempat biasa, utk dgr taklimat ringkas. lepas tu baru jalan menghala ke gua. Sumpah jauh bhaii, sakit kaki aku nie, nasib aku kumpulan 1 paling depan. Haha. Sampai kat depan gua duduk jup, tunggu yg lain smpai sbb yg belakang2 jalan lambat sngat. Geram aku. Masuk je pintu gua da air, bukannya cetek, dalam oii! haha. Jalan punya jalan, aku da bosan ikut group aku yg kecik kecik tu, aku pun gi belakang, aku jalan between teha and adik fazzo. Kelakar abes masa dlm gua tu, adik fazzo suh aku cepat, teha nie plk suh aku lmbt cikit sbb dia tk nmpk dlm gelap. Aku kene suluh tuk dia and diri aku sekali Untunglah aku nie baik, kalau tak haram jadah aku na suluh utk kau. Mcm mcm kita org buat dlm gua tu, kene lentik or lembutkan badan, meniarap, terbaring, panjat memanjat paling bnyk sbb semuanya ad air. Laluan kita org dlm gua tu mesti ad air, no matter what.
Tak tahu lah pukul berapa, masa tu kene meniarap sbb jalan sempit, budak laki kat depan, tetibe ad katak BESAR gi kat dia, yg perempuan nie apalagi jerit laa. Sumpah kelam kabut masa tu, na patah balik ramai kat belakang na menghala kat kita org. Lepas itu berlalu, teruskan perjalanan kat utk smpai ke peringkat ke 12 dari peringkat 24 kerrana kami hanya dibenarkan smpai ke peringkat 12 sahaja. Kejadian semula jadi mesti mcm mcm benda menakjubkan ad kan, so mcm mcm kami nmpk dlm tu, kapal, layarnya, gmbar budak berdiri, sujud kat batu, kumbang and bnyk lagi ar. Kami berehat dlm gua tu kat satu tempat yg digelar 'Dewan gua' selama 5 minit. Ambil gambar lagi sekejap utk kenangan. Walaupun tempat tu sempit! ^_^
3 jam mengharungi cabaran, dari jam 0930-1230, akhirnya kami keluar dari gua itu dlm keadaan basah kuyup, kasut dipenuhi pasir, and bnyk lagi la situasi. Pastu aku buat permintaan kat Pak Lang, na balik ke tapak perkhemahan melalui jalan blind trail yg kita org lali mlm tu. Pak Lang kata OKAY!!! Before that, Pak Lang terang kat pasal Batu Maloi. Aku cerita sikit la yg aku ingt je, Maloi tu sebenarnya nama orang asli yg tinggal disitu, namanya Malai ( dia nie dukun if i not mistaken la ) atas batu tu, ad tapak kaki dia tp dah ilang, yg ad kat situ cuma serombong asap sahaja. Pak lang kata, tak tahu la na panggil apa, samada gua ke batu je org pun tk tahu. itu la yg aku ingt. Sorry tergantung.
Skip, kami balik ke tapak perkhemahan melalui jalam blind trail. Masa tu, tergelak sendirian apabila teringt diri sendiri lalu kat jalan tu, jatuh, tergolek, tersungkur, mcm mcm la. Dekat sungai, jalan dgn teha and zubai smbil borak psl mlm td punya game. Sumpah kelakar abes. Sampai kat tapak camp tu, uncle nazri suh di makan dlu then baru mandi. Makan bersungguh-sungguh semua, and lepas mkn ad free zone lagi. KRS girls tunggu apalagi, main air laaaa! Haha. Kami cuma dpt main dlm air hanya 30 minit. Belaja terapung balik, main air, and mcm mcm laa.
Pergi mandi sbb na balik, kat tmpat mandi nmpk ckgu Suee, kesian aku tgk dia sbb kepala dia, plus melting aku tgk dia. Haha. Gurau je! Siap siap pakai baju , kemas beg, runtuhkan khemah, lepas semua tu siap turun kat tempat berkumpul. Salam salam, peluk peluk, then blah, bawak lah segala bnda yg aku bwk tu. Dlm bas, aku duduk belakang ckgu Sue, sebelah Teha, tk ingt apa apa, terus tidur. Oh aku dpt hamper as wakil pelaja perempuan. Hamper kat sebelah aku, aku idur. Smpai sekola baru sedar, turun dlm keadaan mamai iaitu tak sedar or not fully awake. Txt mama, call abah, suh amek. Ramai giler yg balik awal. I was like ' untunglah rumah dekat -.-' ' Sementara tunggu abah sampai, borak dgn ckgu jup. Ckgu apa? Tahu tahu jela. Aku baru na berbaik dgn dia. So, jgn jd batu api eh? haha. Abah sampai aku salam ckgu terus masuk kereta.
Thats all. Dah abes! TAMAT. Yeay. Haha. Penat aku perah otak aku suh ingt balik. Hahaha. Harap korang membaca dgn best dgn imaginasi. Paham paham la ek?